A továbbképzés időkerete: 30 óra
Alapítási engedélyszám: 107-75/2016.
A továbbképzési program célja, hogy olyan elméleti alapokat és a gyakorlatban közvetlenül, illetve
adaptáció után felhasználható módszereket, eszközöket, segédanyagokat nyújtson a résztvevők
számára, amelyeket a földrajz tanítása során fel tudnak használni az aktív tanulás lehetőségeinek
megteremtésére. Az elméleti háttér a szaktudományi ismeretekre és a szakmódszertani kultúrára
egyaránt kiterjed. A tanfolyamot sikeresen elvégző földrajztanároknak képes lesznek a fejlesztő
tanulói tevékenységekre épülő tanítási órák tervezésére, szervezésére, valamint a hozzájuk tartozó
oktatási segédanyagok elkészítésére.
A továbbképzés célja részletesebben az, hogy a résztvevők:
- ismerjék meg a földtudományi (természetföldrajzi és társadalmi-gazdasági) szemléleti váltás
lényegét, az elsajátításával kapcsolatos módszertani megoldásokat és lehetőségeket; - ismerjék az újfajta tanítás- és tanulás-felfogás alapvető módszereit;
- ismerjék a mindennapi földrajztanításuk során felhasználhatók a módszertani fogásokat és
szakanyagokat; - teremtsék meg a tevékenykedtető földrajztanulás lehetőségeit;
- ismerjék az elmélet gyakorlatba való átültetésének lehetőségeit és nehézségeit a motivációs
és szemléltetési módszerek, valamint a vizsgálódások, illetve legalább részben a résztvevők
által tervezett vizsgálatokat tartalmazó óratervek és oktatási segédanyagok közös
jellemzőinek feltárása, alkalmazhatóságuk megvitatása során.
Tervezett tematika
- Változó természetföldrazi környezet
- Az éghajlatváltozás földrajzi összefüggései. Napjaink éghajlatváltozásainak lehetséges
indokai: természetes külső tényezők, antropogén hatások; elméletek, viták. - Az éghajlatváltozás megnyilvánulásai. Szélsőséges éghajlati jelenségek és gyakoriságuk
növekedése. Forgatókönyvek az éghajlat-változásra. A felmelegedés mérséklése
érdekében tett nemzetközi stratégiák, egyezmények, azok korlátai (CO2-kibocsátás
csökkentése, az ózonréteg vékonyodása okozta kihívás). - A Kárpát-medence vízgazdálkodása. Szélsőséges vízjárási jelenségek, a gyakoriságnövekedés
okai és az ellenük való védekezés lehetőségei. A belvízelhárítás lehetőségei.
A gazdaság vízigényének változásai. Hazánk és szomszédai: együtt vagy külön a
vízgazdálkodásban?
- Az éghajlatváltozás földrajzi összefüggései. Napjaink éghajlatváltozásainak lehetséges
- Változó gazdasági környezet
- Mindenható állam vagy mindenható piac? – a magyar gazdaságfejlesztés dilemmái. A
pénzügyi és a gazdasági rendszerek összefüggései, erőviszonyai. Az „ortodox” és
„unortodox” gazdaságfejlesztési elképzelések. - A húzóágazatok (autóipar, gyógyszeripar, „turistaipar”, „tudásipar”) szerepe, jövőbeli
lehetőségei, korlátai. Magyarország gazdaságának kapcsolódása az uniós, a keleti és a
világpiachoz.
- Mindenható állam vagy mindenható piac? – a magyar gazdaságfejlesztés dilemmái. A
- Az európai uniós politika gazdasági és regionális következményei
- Súlyponti változások az Európai Unió szakpolitikai kérdéseiben. Közös politikák és
közösségi politikák. A gazdasági és szemléleti változások előnyei, hátrányai hazánkban. - A regionális politika eszközrendszerei a gazdasági növekedés és az életminőség
javulásának elősegítésére. - Magyarország lehetőségei a regionális politika nyújtotta eszközök és előnyök
kiaknázására.
- Súlyponti változások az Európai Unió szakpolitikai kérdéseiben. Közös politikák és
- A fenntarthatóság földrajza
- A fenntarthatóság fogalmi értelmezése és elvi alapjai. Önfenntartó rendszerek.
- Globális kihívások. Egyes konkrét várható veszélyek, illetve azok elkerülési
lehetőségeinek földrajzi elemzése. - A fogyasztói társadalom veszélyei; a fenntarthatósághoz való hozzájárulás egyéni
stratégiai lehetőségei földrajzi nézőpontból.
- Érték- és eredetvédelem. Értéktípusok. A többszintű Magyar Értéktár, a kialakításához vezető
folyamat és az arra irányuló rendelet. A hungarikummá válás szabályozása. - Szemléleti és tartalmi változások a földrajz szakmódszertanban
- A más tantárgyakból szerzett tudásra épülő földrajztanítás. A tantárgyi koncentráció
kulcselemei. Az egyes földrajzi témakörök feldolgozása idején az egyes tantárgyakból
melyek, milyen mélységben és megközelítésben ismertek, és mi az a tudás, amit a
földrajznak kell pótolnia vagy támogatnia az egyes évfolyamon. - Régi és új fogalmak, értelmezések a földrajzórán. A geológiai és a földrajzi erők
újraértelmezése, kapcsolatrendszere. A kontinensfejlődés folyamatának és a
nagyszerkezeti egységek kialakulásának modellezése. A földrajzi övezetességi rendszer
alapmodellje. A gazdasági szektorok, az új gazdasági ágak helye a világgazdasági
rendszerben. Társadalmi konfliktusok, a migráció és a globalizáció összefüggései.
- A más tantárgyakból szerzett tudásra épülő földrajztanítás. A tantárgyi koncentráció
- A földrajzi tudásszerzés új módszerei
- Tevékenységközpontú földrajztanulás. A földrajz tanítása-tanulása problémaalapú, a
kutatásalapú és a dizájnalapú tanulásszervezéssel. A projekttanulás. - Prezentációs technikák a földrajztanulásban. A prezentálás metodikai értelmezése. A
tanári és a tanulói prezentációval szembeni módszertani követelmények. A földrajztanulás-
tanításban alkalmazott digitális alapú prezentálási technikák.
- Tevékenységközpontú földrajztanulás. A földrajz tanítása-tanulása problémaalapú, a
- A földrajzi tudás ellenőrzésének módszertana
- A földrajzi tudás értelmezése, az ismeret, a képesség és az alkalmazás jellegű földrajzi
tudás. A mérésmetodika alapjai. - A földrajzi feladatlapok feladattípusainak metodikai problémái: új típusú képességmérő
feladatok (rajzos, számítási, elemzési feladatok). - Felkészítés a földrajzi érettségi vizsgakövetelmények teljesítésére. A részletes érettségi
vizsgakövetelmények változásainak indoklása és értelmezése. Szükséges változások a
középszintű szóbeli vizsga tételeinek összeállításban.
- A földrajzi tudás értelmezése, az ismeret, a képesség és az alkalmazás jellegű földrajzi
A továbbképzésen elsajátítottak záró ellenőrzési módjai
1. Írásbeli vizsga: egyéni feladatlap-kitöltés online felületen – anyaga: a tanfolyamon megismert
szakmetodikai ismeretekkel kapcsolatos feladatmegoldó feladatok.
2. Foglalkozásterv készítése: alkalmazzák az újonnan szerzett szaktudományi és szakmódszertani
tudást egy 45 perces, a tanulói aktivitásra változatos lehetőségeket adó foglalkozás (pl. tanítási
óra) megtervezése (óravázlat) (min. 4 db A4-es oldal terjedelemben), valamint minimum 3 db, a
tanórához kapcsolódó oktatási segédanyag, feladat elkészítése és beadása elektronikusan,
digitális formában. Benyújtási határidő: a tanfolyam befejezése után 15 napon belül.
A továbbképzés költsége: 30.000,- Ft
Tanfolyamfelelős: dr. Makádi Mariann szakmetodikus (Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)
A továbbképzés helyszíne: Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar FFI
Földrajztudományi Központ (1117 Budapest, Pázmány P. sétány 1/c. 1. em.)
A továbbképzés időpontja, ütemezése: 2016/17. tanév II. félév, csütörtök délutánonként 14.30–
19.00 óra között 6 alkalommal.
Előzetes jelentkezési határidő: 2016. június 30.
A jelentkezési szándékot e-mailben kérjük a tanfolyamfelelős elérhetőségére elküldeni. Az előzetes
jelentkezés fogadásáról visszajelzést küldünk. Július elején megfelelő létszám esetén tájékoztatjuk a
jelentkezőt a tanfolyam indulásáról. A jelentkezés akkor válik véglegessé, ha a jelentkezési lapot
kitöltve visszaküldi és egyidejűleg befizeti a részvételi díjat.
Budapest, 2016. május 23.